Hersenonderzoek naar de user experience van websites

Hersenonderzoek speelt een steeds grotere rol bij de optimalisatie van grote websites. Kennis uit hersenonderzoek wordt gebruikt om ervoor te zorgen dat je langer op een site blijft of dat je sneller beslist een aankoop te doen.

Veel gebruikte criteria voor het succes van een website zijn "time spent" en "conversion rates". Afhankelijk van het soort website wordt door multinationals zoals Google en Facebook maar ook bol.com en Albert Heijn veel onderzoek gedaan naar deze parameters.

Bij het onderzoek wordt steeds meer gebruik gemaakt van de kennis uit recent hersenonderzoek.Tegenwoordig kan via hersenscans bekeken worden welk gebieden in de hersenen op bepaalde momenten actief zijn. De keuzes die we maken kunnen verklaard worden door het actief zijn van een bepaald gebied in de hersenen. Het is nu vrij goed bekend welke gebieden welke functie hebben.

Twee hersengebieden (Amygdala en de Hypofyse) zorgen voor de productie van hormonen die ons gevoel bepalen. De Amygdala is heel belangrijk bij het maken van beslissingen, omdat deze een emotioneel gevoel geeft van beloning en straf.

Websites worden geoptimaliseerd door hersenscans te maken tijdens het gebruik van de website. Daarnaast wordt gekeken welke beslissingen iemand maakt op de website en uit deze informatie kan de website geoptimaliseerd worden om de conversion rate aanzienlijk te verbeteren of  om er voor te zorgen dat we langer op een website blijven.

Persoonlijk vind ik het jammer dat dit onderzoek nu voornamelijk gebruikt wordt om onze beslissingen te beïnvloeden. Het zou ook gebruikt kunnen worden om websites te verbeteren om an onze wensen te voldoen.

Boeken:

Mijn brein is niet jouw brein