Wat zorgt ervoor dat je gaat klikken?

Marketingdeskundigen en psychologen zorgen ervoor dat consumenten gaan klikken op internet. Er is een heel nieuw vakgebied ontstaan van user experience architecten en online persuasion officers. Hoe gebruiken, manipuleren én misbruiken deze digitale data dealers onze gebruikerservaring? Bekijk de documantaire van tegenlicht.

Heel interessante documentaire die iedereen zou moeten zien: What makes you click van tegenlicht.

Websites proberen dat je vooral zo lang mogelijk online bent. Elke website of app concurreert om je zo lang mogelijk vast te houden. Er wordt gebruik gemaakt van onze psychologische instincten van de mens om deze te verleiden om langer op de website te blijven en terug te komen.

Je wordt s'ochtends wakker en het eerste wat je doet is kijken op je mobiel. Dat bepaald hoe je de rest van je dag doorbrengt. En als we even een rustpauze hebben, even niet weten wat we moeten doen dan kijken we op onze telefoon of onze mail om na te gaan wat we nog moeten doen of met wie we nog contact moeten hebben.

Sites en games proberen een gevoel te creëren waar het gevoel voor tijd, ruimte en "het zelf" verdwijnt. Je bent helemaal van de wereld en wordt volledig opgenomen door het ritme van wat komt en gaat (Natasha Schüll).

Technologische ontwikkeling richten zich nu vooral op het creëren van behoeftes. Er ontstaat een discrepantie tussen de ontwerp doelen van de technologie en de doelen die we hebben in voor ons leven. Het ontwerp van technologie richt zich nu voornamelijk op het beïnvloeden van de beslissingen die we nemen.

De keuzes van enkele personen beïnvloeden de gedachten van miljarden mensen. Wat mag je voor iemand anders beslissen? Tristan Harris

James Williams vergelijkt navigatie op het internet met een GPS (Global Positioning System) systeem: De ideale technologie zou zoiets moeten zijn als een GPS. Een GPS voor internet, een IPS (Internet Positioning System). Een IPS dat je helpt te beslissen waar je naar toe wilt en hoe je er moet komen. Zo zou het IPS je moeten helpen met het realiseren van je persoonlijke doelstellingen.

Maar hoe de navigatie nu werkt is dat het je in eerste instantie lijkt te helpen om naar de plek te gaan waar je heen wilt, maar vervolgens probeert je te verleiden om naar een ander punt te gaan. Als er nu eens een navigatie systeem ontwikkeld wordt die ons naar de informatie brengt waarnaar we werkelijk op zoek zijn. Zou dit navigatie systeem het dan uiteindelijk niet winnen van de anderen? Als dit navigatie systeem voor het internet zou bestaan, hoeveel profijt zouden bedrijven daarvan niet kunnen hebben. Ze kunnen erachter komen wat we daadwerkelijk willen,  en daarmee ook hun producten en diensten aanpassen aan onze wensen. Ik denk dat steeds meer mensen uiteindelijk voor dit navigatie systeem zouden kiezen ,zodat hun marktpositie wordt verbeterd.

Artikel over conversion rates